torsdag 22. oktober 2009

REFLEKSJONSTEKST TIL OPPGAVEN I MEDIA KLIMAMYSTERIET
Klimamysteriet er et spill som jeg ikke ble særlig imponert over. Men etter at jeg har spilt dette spillet har jeg blitt mer interessert i hva som kommer til å skje på klimakonferansen i København i Danmark i desember 2009. Spillet har også gitt meg kunnskap om hvilke naturkatastrofer som kan oppstå som følger av klimaforandringer.
Jeg gikk derfor fort over på oppgavene som vi skulle gjøre i denne sammenheng. Jeg synes det var mer interessant å finne informasjon om spillet enn å spille selve spillet. Oppgavene var veldig relevante og spennende. Det fikk gode kunnskaper om temaet, klimaet, spillet og om hvor mye spill faktisk påvirker oss ungdom.
Jeg tror slike spill kan skape en god læring hvis det består av enda mer informasjon og kunnskap. Jeg mener kanskje at spillet burde være enda nærmere rettet mot undervisning, men da blir nok ikke spillet like interessant. Det vil derfor heller ikke gå under sjangeren alternativ virkelighetsspill.
Jeg er derfor litt kritisk til læring igjennom spill, med mindre det er kunnskapsspill selvfølgelig. Men hvis man har oppgaver til slik som vi hadde i dette prosjektet sitter jeg plutselig igjen med mye kunnskap.

1 kommentar:

  1. Interessant at du knytter selve spillet til oppgavene og hva du har lært. Oppgavene er jo for vår del knyttet til mediefaget, de fleste vil nok knytte spillet til naturfag. Hva med det naturfaglige i dette spillet?

    SvarSlett